Kracht training of cardio? wat te doen?

Deze vraag kun je je stellen; wat is nu wijsheid? Moet je nu krachttraining doen of cardio-en?

Mijn wetenschappelijk onderbouwde antwoord hierop is: wat jij wilt.

Ik realiseer me dat je hier niet veel verder mee komt.

Ik ga proberen het toe te lichten, zonder technisch te worden.

Doel afhankelijk

De keuze tussen krachttraining of cardio kun je laten afhangen van jouw doel.

Onder krachttraining versta ik het trainen van spierspecifieke oefeningen met het lichaamsgewicht en toegevoegde gewichten als dumbells en barbells.

Met cardio bedoel ik alles waar je van buiten adem raakt na een korte tijd: hardlopen, crosstrainer, fietsen, spinning etc.

Met spierspecifieke trainingsschema’s kun je heel doelgericht aan jouw lichaam bouwen.

Cardio zorgt voor een beter uithoudingsvermogen.

Dit is een heel grove, kort door de bocht, scheiding tussen beide disciplines.

Je kunt je dus bij jouw keuze laten sturen door jouw doel: wil je vorm brengen in jouw lichaam of wil je jouw uithoudingsvermogen verbeteren?

Plezier

Wat ik echter een veel belangrijkere reden vind om jouw keuze op te baseren is wat je leúk vindt om te doen.

Het behalen van jouw doel is vaak een uitdaging op zich. Het zal zoveel makkelijker gaan als je dat doet door een activiteit waar je plezier in hebt.

Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende disciplines in de fitness, dat er werkelijk voor elk wat wils te doen is.

Ik raad je dan ook aan veel proeflessen te gaan doen om te ervaren wat jij leuk vindt.

Vergelijk de energie die je ervan krijgt, de lol die je erin hebt en het gevoel wat het jouw achteraf geeft.

Test jouzelf of je er echt blij en voldaan van wordt.

Consistency is key

Wederom: consistentie is de sleutel tot jouw succes. Wanneer je iets doet waar jij plezier in hebt, zul je het langer volhouden. Simple as that. En dat zal jou helpen jouw doel te gaan behalen.

Zeker wanneer je net start met sporten is doorzetten soms lastig. Je hebt nog niet de ervaring dat dat sporten iets voor jou gaat doen, ook al weet je dat verstandelijk heus wel.

Naarmate je wat langer bezig bent (wat met plezier dus makkelijker is) zul je zelf gaan ervaren welke gevoel sporten jou zal geven. Meer energie, resultaat en meer discipline.

Rustig doorgaan zal jou gaan helpen jou doel te gaan behalen.

Ervaring benutten

Wanneer je ervaringsdeskundige bent, kun je die ervaring gaan inzetten op jouw eigen doelen. Wellicht heb je jouw doelen reeds behaald en is het tijd voor nieuwe doelen.

Het zou kunnen dat een andere keuze voor cardio of kracht of een combinatie daarvoor de beste is. Je weet nu wat je kunt, wat je leuk vindt en dat je iets leuk kunt gaan vinden om het resultaat wat het jou brengt.

Doe daar jouw voordeel mee en projecteer dit op jouw volgende stap.

Jouw keuze van nu hoeft niet levenslang te zijn; wees flexibel en nieuwsgierig naar andere wegen.

Zorg dat je plezier hebt in jouw reis naar jouw doel en ga door tot je dat hebt behaald.

Veel plezier!

 

Liefs, Liesbeth