Testen voor de besten!

Voeding is misschien wel het meest besproken onderwerp tijdens verjaardagen.

De hoeveelheid voeding die we eten, de soorten voeding die we eten, de drang naar voeding en de haat/liefde verhouding die velen van ons met voeding hebben.

Er is veel onduidelijkheid. Er zijn veel waarheden.

Energiebalans

Waar alle experts het redelijk over eens zijn: wanneer je in een ‘energietekort’ leeft, val je af. Wanneer je meer eet dan jouw lichaam nodig heeft, kom je aan.

Dat ‘onderhouds-nivo’ is het aantal calorieën wat jouw lichaam nodig heeft om in leven te blijven, de organen te laten werken en jou voldoende energie te geven om een beetje vrolijk door het leven te stappen.

Eet je minder dan dat aantal; dan val je dus af.

Eet je meer dan dat nivo; dan kom je aan.

De manier waarop je de calorieën die bij jouw doel passen invult, dat maakt niet eens zoveel uit.

Dat wil zeggen; niet voor 80% van de mensheid.

Mensen met ziekten, topsporters en andere uitzonderingen daargelaten.

En juist bij die invulling van die calorieën gaat het mis.

Men heeft geen idee hoeveel calorieën er in hun maaltijden zit.

Tevens zijn ze zich niet bewust van wat voeding voor het lichaam kan betekenen.

Ways to go

Er zijn legio mogelijkheden om jouw dagindeling in te vullen.

Ik noem er een paar:

  • Koolhydraatarm. Erg populair momenteel. Veel mensen hebben (onterecht) de oorlog aan koolhydraten verklaard. Alle soorten van KH worden stelselmatig vermeden door velen.
  • Intermittent Fasting: je eet alles in een periode van 8 uur per dag en 16 uur van de dag eet je niets. Deze methode werkt voor veel mensen heel goed: zij eten simpelweg minder en komen hierdoor in een calorie tekort. Wanneer je dezelfde aantal calorieen in die 8 uur eet, zoals je normaal op een ‘hele’ dag deed, zul je minder resultaat ervaren.
  • Ketogeen. Uitsluitend vet en eiwitten eten en vrijwel geen koolhydraten. Waarbij het vetgehalte ongeveer 65% van jouw totaal aantal calorieën is. De vetreserves van het lichaam zouden dan effectiever aangesproken worden omdat het lichaam, bij gebrek aan haar energieleverancier Koolhydraten, de vetten gaat gebruiken als energieleverancier. Een nare adem, eenzijdig voedsel en een kleffe smaak in de mond zijn veelvoorkomende bijwerkingen.
  • Vegetarisch: je eet geen dieren. Veel mensen eten geen dieren om ethische redenen, maar er is ook een grote groep die hierdoor wil afvallen.
  • MVH: Minder Van Hetzelfde. Dit is geen wetenschappelijke manier van eten; ik verzin het zelf. Maar is 9 vd 10 keer reet effectief.

 

Het punt wat ik wil maken:

Alles ‘werkt’. Iedere manier van jouw dagindeling maken ‘werkt’. Zolang de kaders ( Maximaal aantal calorieën wat je mag eten om jouw doel te behalen) bekend zijn en jíj werkt.

Jij hebt de sleutel tot succes in handen.

En dat is:

Een levensstijl aanwennen die jou past. Die jij langere termijn vol kunt houden en waar jij je goed bij voelt.

Mijn tip is dan ook: ga testen. Ga per manier minimaal een maand ervaren wat het voor jou doet en hoe jij je voelt. 

Schrijf dat op. Zodat je een goed vergelijk hebt.

Wees consistent; geef jouzelf de kans op echt ergens aan te wennen en een oordeel te kunnen vormen.

Hoe is het in de passen in jouw leven. Brengt het jou naar jouw doel?

Ga testen en ervaren. En dan liefst langer dan een week. Om vervolgens te zeggen ‘dit werkt dus ook niet’.

Jawel; dat doet het wel. Maar jij stopte met werken.

Happy testing!

 

Heb je hier vragen over; ik hoor ze graag.

 

Liefs, Liesbeth

Kracht training of cardio? wat te doen?

Deze vraag kun je je stellen; wat is nu wijsheid? Moet je nu krachttraining doen of cardio-en?

Mijn wetenschappelijk onderbouwde antwoord hierop is: wat jij wilt.

Ik realiseer me dat je hier niet veel verder mee komt.

Ik ga proberen het toe te lichten, zonder technisch te worden.

Doel afhankelijk

De keuze tussen krachttraining of cardio kun je laten afhangen van jouw doel.

Onder krachttraining versta ik het trainen van spierspecifieke oefeningen met het lichaamsgewicht en toegevoegde gewichten als dumbells en barbells.

Met cardio bedoel ik alles waar je van buiten adem raakt na een korte tijd: hardlopen, crosstrainer, fietsen, spinning etc.

Met spierspecifieke trainingsschema’s kun je heel doelgericht aan jouw lichaam bouwen.

Cardio zorgt voor een beter uithoudingsvermogen.

Dit is een heel grove, kort door de bocht, scheiding tussen beide disciplines.

Je kunt je dus bij jouw keuze laten sturen door jouw doel: wil je vorm brengen in jouw lichaam of wil je jouw uithoudingsvermogen verbeteren?

Plezier

Wat ik echter een veel belangrijkere reden vind om jouw keuze op te baseren is wat je leúk vindt om te doen.

Het behalen van jouw doel is vaak een uitdaging op zich. Het zal zoveel makkelijker gaan als je dat doet door een activiteit waar je plezier in hebt.

Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende disciplines in de fitness, dat er werkelijk voor elk wat wils te doen is.

Ik raad je dan ook aan veel proeflessen te gaan doen om te ervaren wat jij leuk vindt.

Vergelijk de energie die je ervan krijgt, de lol die je erin hebt en het gevoel wat het jouw achteraf geeft.

Test jouzelf of je er echt blij en voldaan van wordt.

Consistency is key

Wederom: consistentie is de sleutel tot jouw succes. Wanneer je iets doet waar jij plezier in hebt, zul je het langer volhouden. Simple as that. En dat zal jou helpen jouw doel te gaan behalen.

Zeker wanneer je net start met sporten is doorzetten soms lastig. Je hebt nog niet de ervaring dat dat sporten iets voor jou gaat doen, ook al weet je dat verstandelijk heus wel.

Naarmate je wat langer bezig bent (wat met plezier dus makkelijker is) zul je zelf gaan ervaren welke gevoel sporten jou zal geven. Meer energie, resultaat en meer discipline.

Rustig doorgaan zal jou gaan helpen jou doel te gaan behalen.

Ervaring benutten

Wanneer je ervaringsdeskundige bent, kun je die ervaring gaan inzetten op jouw eigen doelen. Wellicht heb je jouw doelen reeds behaald en is het tijd voor nieuwe doelen.

Het zou kunnen dat een andere keuze voor cardio of kracht of een combinatie daarvoor de beste is. Je weet nu wat je kunt, wat je leuk vindt en dat je iets leuk kunt gaan vinden om het resultaat wat het jou brengt.

Doe daar jouw voordeel mee en projecteer dit op jouw volgende stap.

Jouw keuze van nu hoeft niet levenslang te zijn; wees flexibel en nieuwsgierig naar andere wegen.

Zorg dat je plezier hebt in jouw reis naar jouw doel en ga door tot je dat hebt behaald.

Veel plezier!

 

Liefs, Liesbeth