Stop met stoppen

Vaak gebeurt het dat we vol goede moed starten met het behalen van ons doel.

Doelgericht is er een plan opgesteld en dat wordt een tijdje gevolgd.

En dan ‘ergens’ gaat het ‘mis’. We stoppen. Om wat voor reden dan ook.

Stop met stoppen

Als we dat nu eens een tijdje niet doen. Dat stoppen.

Wat gebeurt er als we een tijdje stoppen met stoppen?

Wat zou er gebeuren als we rustig doorgaan met het volgen van ons plan?

Net zo lang tot we daar zijn.

Wat zou er dan gebeuren?

Ik weet het wel.

Dan zij we blij. We zijn trots. We zijn voldaan. We hebben ten slotte ons doel bereikt.

Op zich is bovenstaande situatie vaak de reden dat je überhaupt een plan maakte om jouw doel te behalen. Dat is dus jouw doel.

Conclusie: wanneer je stopt met stoppen, behaal je jouw doel. Easy.

Dus: stop met stoppen.

Maak jouzelf Trots.

 

Liefs, Liesbeth

Voed jouzelf op!

Voed jouzelf op!

De meesten van ons zijn door liefhebbende ouders opgevoed en hebben dat ervaren als een fijn traject, wat jaren duurde.

Niet zonder slag of stoot, maar altijd doelgericht: het grootbrengen van een mens en het beste uit dat mooie mens halen.

De opvoeder had een visie: de een wat gespecificeerder  dan de ander, maar alle opvoeders gaan (onbewust) een richting op. Laten zich door niets of niemand weerhouden steeds weer die kant op te blijven werken en ook uit tegenslagen wordt kracht gehaald en leerpunten om het pad vervolgens weer te vervolgen.

Zo zouden we ook met onszelf om moeten gaan: doelgericht, zonder haast, met een visie en onverschrokken.

Als het gaat om persoonlijke doelen hebben we altijd haast (‘die kilo’s moéten er nu echt af..’), we weten niet meer precies waar we heen willen (‘laat maar hoor; het lukt toch niet…’) en laten ons door het minste of geringste afleiden en teneerslaan (‘nu is het weekend: nu mag ik helemaal los met eten …’).

En dat is zonde en onnodig. 

Want als we onszelf nu eens net zo ‘opvoeden’ als we onze kinderen (of huisdieren als je geen kids hebt …😉) opvoeden ? Gewoon rustig doorgaan en doen wat we moeten doen om onszélf een beter mens te maken. Je bent nu ook een goed mens: laat ik dat voorop stellen.

Alleen wanneer je een doel hebt, vind je blijkbaar zelf dat het béter kan. Ga daar dan voor ! Kies een plan en houd je daaraan. Ook wanneer je een keer afgeleid bent: ga weer terug naar jouw plan. Een kind maakt ook wel eens iets kapot: daar praat je dan over en samen leer je van dat moment. Met dieren is het niet anders: als een hond een keer wegloopt (ik heb er zo een ….) , is jouw opvoeding niet kansloos. Je bent lief voor hem (dit werkt trouwens soms bij kinderen anders…😉) en zelf denk je na hoe je het weglopen kunt voorkomen in het vervolg.

Je denkt dus na hoe je jouw pad naar een goede opvoeding zo ‘smooth’ mogelijk kunt vervolgen. 

Je denkt er niet eens over om jouw slopende koter niets meer bij te brengen of de hond naar het asiel te brengen; alleen omdat er een kink in de kabel kwam. Je vervolgt jouw pad in alle rust en na een langere periode zie je resultaat: jouw kind is een mooi mens geworden !! En de hond blijft bij jou in de buurt ….

Doe ditzelfde met jouw eigen doel: leer van alle ‘misstappen’ en vervolg jouw pad. Je komt er echt wel !! Het vergt alleen wat opvoeding …. 😉

Liefs, Liesbeth

Hoe kom je nu tot een realistisch voedingsschema?

Wat is er een hoop te zeggen over voeding. En wat wordt er een hoop over gezegd. Zinnig en onzinnig.

Hoe – in hemelsnaam- kunnen we daar uit halen wat voor ons van toepassing is? En met ‘ons’ bedoel ik ’80% van de mensheid die ‘gewoon’ een gezonde balans wil vinden in het voedingspatroon en geen topsport carrière ambieert’.

Wanneer je sportspecifieke doelen hebt, gelden er soms namelijk wel eens andere regels. Of in ieder geval regels waar NIET vanaf geweken mag worden. Het doel staat bij sporters ten alle tijden boven de weg daarnaartoe. Het maakt niet uit hoe ze er komen, als ze er maar komen.

Voor ons is dat anders. In mijn ogen staat bij ons de weg naar het doel, boven het doel. 

Laat ik dat even toelichten. We leven maar een keer op deze leuke aardkloot. We zijn maar een aantal jaar ‘bewust’. Daar bedoel ik de periode tussen ongeveer 20-65 jaar mee. Dat is de periode dat we ons bewust zijn van ons welzijn. We hebben de wereld aan onze voeten liggen en willen dat in de beste versie van onszelf benutten. 

Dan moeten we zorgen dat we die periode niet verzieken met nare gevoelens over onszelf, bijzondere relaties met voedsel gaan kweken of een ongelukkig leven leiden door de offers die gebracht moeten worden om dat Heilige Doel te behalen.

De weg naar het behalen van dat doel kan namelijk ook leuk zijn. Dan wordt de weg jouw doel. Je legt jouw geluk niet meer in de handen van de weegschaal, maar in de handen van jouw welzijn. Hoe jij je voelt, de hoeveelheid energie die je hebt, het zelfbeeld wat je creëert en de uitstraling die je hiermee op jouw omgeving bereikt.

Om dat welzijn te bereiken is het zinvol om bewust te zijn van wat je doet. Gezond leven is geen hogere wiskunde. Maar het feit dat het niet moeilijk is, wil niet zeggen dat je het nu al weet. Vergelijk het met tennissen: het feit dat het geen moeilijk spel is en heel goed te leren is, wil niet zeggen dat het niet ‘logisch’ is , dat je wat lessen neemt als je gaat beginnen. Je wordt je dan bewust van de regels, jouw zwakten en sterkten en wat technieken die het spelletje nog leuker maken.

Met voeding is dat niet anders. Gezond eten is niet moeilijk en ook niet vies of gepaard gaande met honger.

Ieder lichaam heeft een onderhoudskcal nodig. Deze hoeveelheid calorieën zorgt ervoor dat jouw lichaam voldoende energie krijgt om alle organen te laten werken en te doen wat je op een dag moet doen. Denk aan jouw werk, beetje gezellig zijn voor jouw gezin en partner en eventuele sportieve activiteiten of hobby’s.

Dat onderhoud is per persoon verschillend. Dat is afhankelijk van jouw leeftijd, gewicht, activiteitsnivo en geslacht. 

Wanneer jouw energietoevoer, dus de voeding die jij eet op een dag, hoger ligt dan jouw onderhoudsnivo, dan kom je aan in gewicht.

Jouw benzinetank stroomt als het ware over. Er gaat teveel energie in. En het wordt niet verbruikt. Deze situatie is voor het grootste deel van de mensheid de actuele status. We eten simpelweg teveel calorieen op een dag.

Wanneer je exact het aantal calorieën van jouw onderhoudsaantal eet op een dag, blijf je zoals je bent. Je verbruikt precies hetzelfde als wat je inneemt. Dit is de ideale situatie als je op het gewenste gewicht/lichaamssamenstelling bent.

Op het moment dat je gewicht wilt verliezen, dien je onder die onderhoudscalorieen te gaan eten. Dan verbruik je meer dan je inneemt en val je dus af. Kon dit maar ook met een auto als voorbeeld gebruikt worden. Dat zou betekenen dat je niet steeds weer hoeft te tanken…. 😉

De meeste mensen wensen gewichtsafname. Dan gaan we ons dus richten op een energietekort. We gaan minder eten dan we verbruiken.

Ook daar zijn verschillende manieren. Stel dat jouw onderhoud 2000 kcal per dag is. Dan kun je een lekker groot tekort creëren door maar 1000 kcal per dag te eten. Dan gaat het afvallen lekker snel. Dat klopt. Maar vergeet niet dat in een groot tekort leven niet grappig is. Je komt nl aanzienlijke energie tekort. Dit resulteert in vermoeidheid, sacherijnig worden, vergeetachtigheid etc. Dit is maar een korte periode vol te houden. Dit is wat de zogenaamde crashdieten doen. Dat is een paar weken leuk (niet leuk!!) en dan ben je het vreselijk zat en is de kans op compensatiegedrag heel groot.

Dat je van jouzelf nu wel die zak chips ‘hebt verdiend’. Omdat je ten slotte een paar weken zo jouw best hebt gedaan. Door dit compensatiegedrag zul je snel weer in een calorieoverschot raken met als gevolg dat je weer aan gaat komen. Zonde van die weken afzien dus.

Zelfs als je geen compensatie gedrag gaat vertonen na een periode van een groot tekort, is het heel aannemelijk dat je weer terug gaat naar jouw ‘oude gewoonten’. De gewoonten die je had voor je die paar weken ging crashen. Wanneer je gaat doen wat je altijd deed, krijg je het resultaat wat je altijd had. Lees dit nog eens na. Dat was dus dat resultaat wat jou deed besluiten een paar weken jouzelf ‘uit te hongeren’. Dat was dus geen gewenst resultaat.

Wat gaan we dus beter doen; in een kleiner tekort leven. Dan duurt het inderdaad langer voor we ons doel hebben bereikt. Maar we gaan ondertussen leren welke aanpassing we blijvend kunnen toepassen op ons voedingspatroon zodat we niet weer terugvallen in ons oude patroon.

Welk onderhoud je hebt, daar hoef jij je niet druk om te maken. Dat heb ik berekend en in jouw schema verwerkt. Ik wil voeding juist simpel houden voor jullie en we gaan samen testen welke dagindeling het beste bij jou leven past en welke je dan 80% van de tijd kunt aanhouden. De overige 20% van de tijd zul je daar buiten gaan. Genieten van het lekkere (slechtere) voedsel wat het leven te bieden heeft. De weg moest leuk zijn, weet je nog.

De voeding die je krijgt bestaat uit macro-nutritienten. Vetten, eiwitten en koolhydraten. Vetten en koolhydraten zijn energiebronnen voor jouw lichaam. Waarbij koolhydraten de voornaamste hierin is. Eiwitten zijn de bouwstenen van jouw lijf. Het volledig uitsluiten van een van deze groepen is ongewenst en onnodig. Er is niet 1 productgroep waar je zwaarder van wordt. Het is een optelsom van alles wat je eet op een dag. Je kunt dus theoretisch afvallen op M&M’s en aankomen op sla. Zolang de calorieën daartoe leiden.

Daarnaast hebben we ook te maken met de micro-nutritienten die de macro’s bevatten. De vitaminen. We hebben alle groepen nodig. We kunnen wel bewuste en effectieve keuzes maken tussen welke producten we uit de verschillende groepen kiezen. En de hoeveelheden.

En dat gaan jullie ervaren. En testen. Onder begeleiding. En dan kies je voortaan zelf het juiste. Want voeding is heel zinnig en lekker. En veel ‘mythes’ zijn onzin.  Daar doen we niet aan mee. 🙂

We gaan een zinvol invulling van de dagelijks beschikbare calorie maken, zodat je je lekker voelt en vrolijk richting het doel gaat!

Wil jij ook mijn hulp hierin; mail me even via info@fabuloustraining.nl.

 

Liefs, Lies

Eten en overeten vs. denken en overdenken

Eten en denken. Het is een combinatie die heel vaak misgaat en soms net of beiden een andere taal spreken. We weten vaak heel goed wat we (zouden) moeten eten en toch gaat er nog wel eens ergens iets mis.

Wat is dat? Denken we dan niet na? Gebruiken we ons verstand dan helemaal niet op de momenten dat we het nodig hebben? Of overdenken we onze situatie en maken we het een stuk lastiger dan nodig? In mijn optiek: een combinatie van beiden.

Ik ga jullie proberen mee te nemen in mijn overtuiging (mindset) en op welke wijze ik dat dagelijks in de praktijk breng (mindcontrole) en probeer mijn klanten dit te laten doen.

Mijn dagelijkse werk is het begeleiden van mensen die graag fysiek fitter willen worden. Uit persoonlijke ervaring weet ik dat dit slechts een gevolg is van een betere controle over onze gedachten en overtuiging.

Stap 1

Vaak hebben we in eerste instantie een esthetisch doel: we willen graag een paar kilo afvallen. Op de tweede plek komt vaak een algeheel fitter gevoel wat wenselijk of noodzakelijk is.  De eerste stap is vaak doodeng; contact opnemen met iemand waarvan jij denkt dat die persoon jou kan helpen bij het bereiken van jouw doel. Wanneer je bij de juiste terecht bent gekomen, zul je het idee hebben dat je die stap al veel eerder had moeten maken en het lang niet zo eng was, als het leek.

Ik refereer eigenlijk aan een situatie dat je hulp hebt ingeschakeld, omdat ik van mening ben dat je dat, in ieder geval een periode, zou moeten doen. Er is zoveel informatie op de markt, waardoor je als ‘onwetende’ de bomen door het bos makkelijk kwijt kunt raken. En als ik heel eerlijk ben: het is zo simpel als wat. Zodra je het idee hebt dat je ‘ingewikkeld’ moet gaan doen, dan heb je niet de juiste om hulp gevraagd. Het is namelijk een super eenvoudige weg: jij hebt een doel. Daar maak je samen een plan voor, wat op lange termijn in jouw leven te passen is. Jij houdt je aan dat plan. Thats it.

En toch, toch, gaat het nog wel eens mis. En dat mag. En dat gaat gebeuren. Denk vooral niet dat dit niet gaat gebeuren.

Je bent in een ‘onwenselijk’ situatie belandt door een langere periode bepaalde gewoonten erop na te houden. De grootste en enige stap die je hoeft te maken is het aanpassen van die gewoonten. Echter, dan dien je een goed en behapbaar (leuke woordspeling als het om eten gaat…;-) ) plan te hebben waar jij je je in kunt vinden.

Crashdieten behoren, naar mijn mening, nooit in zo’n plan. De kans dat je weer gaat doen wat je altijd deed voordat je dat dieet startte, is 100%. Met als gevolg dat je ook weer het resultaat gaat krijgen wat jou ertoe deed besluiten überhaupt te starten met dat dieet. En dat wil je niet.

Wat je wel wilt, is een situatie waarin jij zelf in controle bent over jouw acties. Dat jij bewust bent van jouw keuzen en dat die keuzen ertoe leiden dat jij een algeheel gelukkiger gevoel krijgt. Een gelukkiger gevoel omdat jij trots wordt op jouzelf door de repetitie van het maken van de juiste keuzen en het resultaat wat je hiermee, fysiek, behaalt.

Ervan uitgaande dat je een plan hebt wat je langdurig kunt inpassen in jouw leven, wil ik je erop wijzen dat je nog steeds wel eens van dat plan af zult wijken. In ieder geval in het begin. Later zullen die ‘afwijkingen’ keuzen zijn die jij zelf maakt. En dus part of the plan.

In het begin in het niet prettig wanneer je van jouw spoor afdwaalt. Jouw eigenwaarde knapt daar niet van op, de motivatie zakt in jouw schoenen en het ‘zie je wel; dit werkt ook niet’-gehalte stijgt exponentieel. Maar of dat terecht is. Dat dien je jouzelf af te vragen. Ik weet het antwoord al. Dat is niet terecht.

Wat je eigenlijk tegen jouzelf zegt is:’ maakt het uit joh; je maakt een klein foutje, maak er nu maar een drama van’. Zie dit eens in perspectief: we kennen allemaal de situatie dat je jouw kleine teen stoot tegen een tafel. Dat doet vreselijk pijn. De eerste seconden moet vooral niemand even tegen jou praten, want je bent aan het overleven. Je probeert de pijn te verdragen en weet dat die pijn zal zakken als je even wacht en overleeft.

Wat je niet doet na het stoten van jouw teen: met jouw hele voet zo hard tegen de tafel schoppen, tot jouw enkel is gebroken. Dat zou namelijk dom en onhandig zijn. Onnodig bovendien.

En dit is dus exact wat er gebeurt als je, na een kleine misstap,  de handdoek in de ring gooit als het gaat om jouw plan en voornemens en uitsluitend maaltijden gaat eten die niet bijdragen aan jouw doel.  Zonde en onnodig.

Geen quick fix

Het afleren van een oude gewoonte is niet makkelijk en niet in een korte periode te behalen. Daarnaast het aanwennen van nieuwe gewoonten. We kunnen niet verwachten dat dit in no-time is gefixt. Wanneer je dit van tevoren weet en accepteert, zul je de ‘misstappen’ gaan zien als informatie. Informatie over jouzelf. Op welke momenten maak je die keuzes? Welk gevoel geeft het jou? Is dit een wederkerend issue? Kan een andere dagindeling daarbij helpen? Hoe zou het te voorkomen zijn?

Dit is belangrijke informatie welke je meeneemt op jouw weg naar jouw nieuwe gewoonten.

Ieder voornemen start vanuit een wens. Die wens moet een overtuiging worden en daar dien je naar te handelen. Maar net als een kleuter die wil leren fietsen (dat wil ie heel graag), zul je vallen en weer opstaan. Er is geen kleuter die na een val zei:’ nou, laat maar hoor; ik leer dit nooit….’ Ze gingen gewoon, inclusief blauwe plekken van het vallen, rustig door met oefenen. Tot het een gewoonte was die zij nooit meer gingen verleren.

Maar wij denken teveel na. Wij denken dat we dit varkentje wel ‘even’ kunnen wassen. We zien resultaten van anderen en denken dit even te gaan doen. Omdat we het NU willen. Maar er is geen shortcut. Dat moet je ook niet willen. Je moet gaan voor een blijvend veranderde situatie. Waar je niet meer over na hoeft te denken.

Net zoals je nu niet nadenkt over jouw huidige gewoonten; die doe je gewoon. Maar je hebt er jaren over gedaan om ze te leren. Vergeet dat niet voor het gemak.

De kracht van herhaling

Het ‘geheim’ van het aanwennen van nieuwe gewoonten is herhaling. Net als bij de kleuter. Oefenen tot je het kunt. Tot je het eigen hebt gemaakt. En dat hoeft niet zonder fouten. Maar zie ‘het vallen’ niet als fout. Zie het als informatie. En met informatie kun je iets. Lees: moet je iets. Je moet die informatie benutten om wijzer te worden van jouw valkuilen. Gaat je steeds te snel met fietsen? Dan ga je wat langzamer. Beweeg je jouw stuur teveel waardoor je valt; de kleuter zou je het advies geven minder te bewegen met haar armen. Kijk je teveel om jou heen tijdens de weg? Je zou jouw kleuter zeggen dat ze moet focussen.  Je gebruikt de informatie om te verbeteren.

Doe dat met jouzelf ook. Heb je de neiging te gaan snaaien aan het einde van de dag; zorg dat er iets klaarstaat wat je kunt eten. Voorkom dat snaai moment. Ga wandelen, eet wat later jouw lunch indien mogelijk. Bijvoorbeeld. Is een reep chocola niet meer veilig wanneer je een stukje ervan nam? Haal het niet eens in huis. Vraag jouzelf af hoe lekker je dat ene stukje vindt, als het bij een stukje moet blijven. 

Hou jouw stappen en overzicht klein; focus op wat je NU kunt doen om jouw doel te bereiken. Bekijk het dag voor dag. Denk niet teveel vooruit. Denk niet in termen als ‘ nu mag ik heel veel maanden niks lekkers’. Want dat is onwaar. Dat mag je wel. Zodra je daar niet meer van afhankelijk bent. Zodra je jouw oude gewoonten hebt vervangen voor nieuwe en deze onnadenkend plaatsvinden. Dan is er echt weer ruimte voor ‘chats and treats’. Nu nog even niet. 

Overdenken is een grote vijand. We kunnen alles nog zo mooi bedenken, als we er niet naar acteren is het zinloos en brengt het ons nergens.

Het is aan onszelf om controle te krijgen over onze acties. Want alleen actie en geduld waren de ontbrekende factoren toen je een vorige keer ‘faalde’. 

Stop gewoon niet tot je bent waar je wilt zijn; geef jouzelf de tijd en wees lief. Be kind but humble.

Doe wat je moet doen; in eerste instantie even met beperkende kaders. Zodra je dat eigen hebt gemaakt, mogen de teugels wat vieren. Dan ben je zelf in staat de juiste keuzes te maken. Keuzes die jouw geluk zullen brengen. Geloof me. Ook jij kunt het. Geniet van de weg ernaartoe ; dan volgt het resultaat vanzelf.

Liefs, Liesbeth