Testen voor de besten!

Voeding is misschien wel het meest besproken onderwerp tijdens verjaardagen.

De hoeveelheid voeding die we eten, de soorten voeding die we eten, de drang naar voeding en de haat/liefde verhouding die velen van ons met voeding hebben.

Er is veel onduidelijkheid. Er zijn veel waarheden.

Energiebalans

Waar alle experts het redelijk over eens zijn: wanneer je in een ‘energietekort’ leeft, val je af. Wanneer je meer eet dan jouw lichaam nodig heeft, kom je aan.

Dat ‘onderhouds-nivo’ is het aantal calorieën wat jouw lichaam nodig heeft om in leven te blijven, de organen te laten werken en jou voldoende energie te geven om een beetje vrolijk door het leven te stappen.

Eet je minder dan dat aantal; dan val je dus af.

Eet je meer dan dat nivo; dan kom je aan.

De manier waarop je de calorieën die bij jouw doel passen invult, dat maakt niet eens zoveel uit.

Dat wil zeggen; niet voor 80% van de mensheid.

Mensen met ziekten, topsporters en andere uitzonderingen daargelaten.

En juist bij die invulling van die calorieën gaat het mis.

Men heeft geen idee hoeveel calorieën er in hun maaltijden zit.

Tevens zijn ze zich niet bewust van wat voeding voor het lichaam kan betekenen.

Ways to go

Er zijn legio mogelijkheden om jouw dagindeling in te vullen.

Ik noem er een paar:

  • Koolhydraatarm. Erg populair momenteel. Veel mensen hebben (onterecht) de oorlog aan koolhydraten verklaard. Alle soorten van KH worden stelselmatig vermeden door velen.
  • Intermittent Fasting: je eet alles in een periode van 8 uur per dag en 16 uur van de dag eet je niets. Deze methode werkt voor veel mensen heel goed: zij eten simpelweg minder en komen hierdoor in een calorie tekort. Wanneer je dezelfde aantal calorieen in die 8 uur eet, zoals je normaal op een ‘hele’ dag deed, zul je minder resultaat ervaren.
  • Ketogeen. Uitsluitend vet en eiwitten eten en vrijwel geen koolhydraten. Waarbij het vetgehalte ongeveer 65% van jouw totaal aantal calorieën is. De vetreserves van het lichaam zouden dan effectiever aangesproken worden omdat het lichaam, bij gebrek aan haar energieleverancier Koolhydraten, de vetten gaat gebruiken als energieleverancier. Een nare adem, eenzijdig voedsel en een kleffe smaak in de mond zijn veelvoorkomende bijwerkingen.
  • Vegetarisch: je eet geen dieren. Veel mensen eten geen dieren om ethische redenen, maar er is ook een grote groep die hierdoor wil afvallen.
  • MVH: Minder Van Hetzelfde. Dit is geen wetenschappelijke manier van eten; ik verzin het zelf. Maar is 9 vd 10 keer rete effectief.

 

Het punt wat ik wil maken:

Alles ‘werkt’. Iedere manier van jouw dagindeling maken ‘werkt’. Zolang de kaders ( Maximaal aantal calorieën wat je mag eten om jouw doel te behalen) bekend zijn en jíj werkt.

Jij hebt de sleutel tot succes in handen.

En dat is:

Een levensstijl aanwennen die jou past. Die jij langere termijn vol kunt houden en waar jij je goed bij voelt.

Mijn tip is dan ook: ga testen. Ga per manier minimaal een maand ervaren wat het voor jou doet en hoe jij je voelt. 

Schrijf dat op. Zodat je een goed vergelijk hebt.

Wees consistent; geef jouzelf de kans op echt ergens aan te wennen en een oordeel te kunnen vormen.

Hoe is het in de passen in jouw leven. Brengt het jou naar jouw doel?

Ga testen en ervaren. En dan liefst langer dan een week. Om vervolgens te zeggen ‘dit werkt dus ook niet’.

Jawel; dat doet het wel. Maar jij stopte met werken.

Happy testing!

 

Heb je hier vragen over; ik hoor ze graag.

 

Liefs, Liesbeth

Rust, Reinheid & Regelmaat

Als jonge moeder word je ermee doodgegooid: de drie R’en. Rust. Reinheid. Regelmaat.
Ieder boek staat er vol mee. En op gezette tijden mag je je op het consultatieburo komen verantwoorden of jij je er wel aan hebt gehouden met joúw baby.

Het voelde voor mij als een verplichting. De druk van dat alwetende mens bij het consultatieburo maakte mij nerveus als jonge moeder.
Ik twijfelde aan alles.
Ik wilde geen vaste patronen; ik wilde gewoon lekker genieten van mijn baby.



Proberen is leren
En toch ging ik soms, alleen omdat zij dat wilde, proberen structuur aan te brengen in mijn dagen met mijn kleine meisje.
Ik maakte haar op vaste tijden wakker, gaf haar op vaste tijden eten, ging op vaste tijden met haar wandelen en speelde op vaste tijden met haar.
Dat vond ik in het begin heel erg lastig: het ging zo tegen mijn natuur in.

Ik wilde me vrij voelen met mijn kind; het was míjn kind.

En toch merkte ik op dag 2 al wat structuur met mijn baby (en dus met mij) deed: het gaf rust.

Structureren is excelleren
Vanaf het moment dat ik structuur aanbracht in haar en mijn leven, liep alles beter.
Ik had rust als ze sliep. Ik had lol als ze wakker was en ik wist wanneer ze honger had.

En als ik heel eerlijk ben; dat ‘gestructureer ‘ heeft mij de afgelopen jaren heel vaak naar een hoger nivo gebracht.
Of dit nu in mijn training was, in mijn werk of in mijn dagelijkse dagindeling: structuren laat je excelleren.

Prikkels negeren
In deze o-zo-moderne tijd worden we overprikkeld. Er is simpelweg geen moment meer dat je geoorloofd ‘dom’ voor je uit kunt staren. Er is altijd wel een telefoon die piept, een appje wat binnenkomt, iemand die ‘een goed idee heeft’ of een hete adem die je in jouw nek voelt.

Als je iemand vraagt hoe die persoon ontspant, kun je zomaar het antwoord krijgen: ‘ Oh dat doe ik door na mn werk als een speer te gaan eten en dan door te racen naar Yoga…’.

Klinkt mij niet echt als ontspannen.

Hoe negeer je die prikkels? Door planmatig te structureren.
Je weet nu waar je nu staat en waar je naartoe wilt.

Jij bepaalt wat je moet doen om jouw doel te bereiken.
Jij bepaalt wanneer je dat gaat doen.
Jij bepaalt met wie je dat gaat doen.
Jij bepaalt hoe lang je dat gaat doen.
Jij bepaalt welke afleidingen je toestaat. Denk aan telefoon op stil, schermtijd beperken, mail niet meer op phone ontvangen, signalen uitzetten van binnenkomende mail etc.
Jij bent in charge. Over alles.

Maak een plan voor de komende drie dagen door bovenstaande vragen te beantwoorden.
Maak dit plan per tijdsblok van een uur. Dus, schrijf voor jouzelf per dag en per uur uit wat je gaat doen. En doe dat.

En vertel mij dan eens hoe je je daarbij voelde. En hoeveel werk je hebt verzet. En welke stappen je hebt gezet naar jouw doel.

Ik weet zeker dat als jij je aan jouw plan houdt, dat je er komt.
En ook nog eens retetrots bent op jouzelf.



Liefs, Liesbeth

De knop omzetten; lukt het jou?

Mei 2013: ik was op vakantie met vrienden. Er moest uiteraard een foto gemaakt worden van ons allen op het terras. Want het was reuzegezellig. Tot ik die foto zag. 

Ik zakte (bijna letterlijk…..) door mn stoel: Was.Ik.Dat. ?? 

Ik zag alleen maar een grote vette bovenarm en zelfs mn servet kon mijn buik niet voldoende wegmoffelen. Wat voelde ik me rot in mij eigen lichaam. Nu was het klaar.

Levensstijl

Zo gezegd, zo gedaan…. Duhuh…… Ik wilde niet (meer) crashen en ben me gaan verdiepen in de mogelijkheden om mijn voeding LifeTime aan te passen en een activiteit te vinden die bij mij paste; wat ik echt leuk vond, maar ook zinvol en effectief was.

Dat vond en creëerde ik: in een half jaar viel ik 21 kg af en mijn fijne gevoel groeide per kilo waar ik afscheid van nam; ik zou nooit meer terug gaan naar zo’n unhappy gevoel in mijn eigen lichaam.

It’s a Journey Dear……

Uiteraard zijn de eerste maanden ‘easy’: het resultaat liegt er niet om, kilo’s vliegen je om de oren en de complimenten zijn niet aan te dragen.

Maar dan. Dan komt dat moment dat mensen jou niet anders meer kennen dan dat je nu bent. En zij dus geen externe motivatie voor jou zijn. Zij zullen niet zeggen;’ wat goed dat je het zo volhoudt….’ Zij weten niet beter. 

De motivatie moet dus uit jouzelf gaan komen. Grote sprongen maak je niet meer. Meer muizenstapjes. Mijn hemel; hoe houd je dat vol ??!!

Ik ging gewoon door. Steeds weer. Iedere dag. Mijn einddoel was allang niet meer zaligmakend. Ik had gemerkt dat dat einddoel steeds verplaatste. Als je er bijna bent…… Daar moest ik dus niet mijn geluk uit halen; dan ging ik het nooit worden.

De weg die ik ben ingeslagen is voor mij zaligmakend. Ik sta versteld van en ben Megatrots op dat ‘oude lijf’; dat doet nog exact wat ik graag wil. Als ik doe en laat wat daar voor nodig is. Lees deze laatste zin nog eens terug. Die is cruciaal. ‘ Als ik doe en laat wat daar voor nodig is’. Dan kan ik komen waar ik wil ? Mooi; alle controle dus in mijn eigen handen !

Dat wil zeggen; totdat er omstanders jou van jouw pad af gaan duwen. Met rotte tomaten gooien (figuurlijk), lelijke dingen zeggen (letterlijk), onbegrijpelijke uitspraken doen en niets, maar dan ook niets onbenut laten om jou van jouw nieuw ingeslagen weg te brengen. Alsof die weg niet al lastig zat is, zonder hen…..

Addicted or Dedicated ?

‘Sla je nu niet een beeeeeetje door ??!!’

‘Je bent nu toch goed……’

‘Niet verder afvallen nu hoor…..’

‘Je moet niet overdrijven heh….’

‘Doe nou ff gezellig mee joh……’

‘Ja; jij moet het zelf weten, maar ik vind ‘het’ Echt.Niet.Mooi…..’

Inderdaad; ik mag dit zelf weten. Dit is slechts een heel klein greep uit verwensingen, goede bedoelingen, veroordelingen en meningen die ik zeer regelmatig naar mij toe geworpen krijg. Ongevraagd.

Zie dan maar eens staande te blijven. Je bent net gestart aan een ‘nieuw leven’ en iedereen die jij lief vindt (en stom….) heeft een kant en klaar oordeel over jou.  Dat is ‘om den drommel’ nog niet zo easy…..

Heel dicht bij jouzelf blijven is het enige wat je kunt doen. Luister naar wat Jij wilt. Waar word jij blij van ? Wat maakt jou gelukkig ? 

En dan zul je rustig jouw weg vervolgen. Zonder disrespect naar anderen; ook zij moeten doen wat zij willen.

Zij zullen jou ‘doorgeslagen’ noemen. Ik noem jou dan Een Held. Naar jouzelf luisteren is het moeilijkste wat er is in een tijdperk waarin alles en iedereen ongevraagd snoeiharde meningen de ether in mag en kan werpen.

Wanneer je dan flexibel genoeg bent om terug te veren, ben je de juiste weg ingeslagen. Je bent gegroeid. De impact die dergelijke woorden nu, anno 2019, op mij hebben, is een schijntje vergeleken bij wat zij in 2013 hadden gehad. Ze hadden mij verwoest.

De mentale weg is de belangrijkste; de body achieves what the mind believes. Het is echt zo.

Laat je niet van de wijs brengen. Door niemand. 

Ben ik ‘addicted’ ? Dat denk ik wel: ‘addicted’ to being ‘dedicated’ to myself. En ik zou het niet meer anders willen.

Luister jij al naar jouzelf? Ik hoor het graag van je!

Liefs, Liesbeth 

Droom jij jouw leven of leef jij jouw droom?

Vraag jij jezelf dat wel eens af? Of jij jouw leven droomt, of jouw droom leeft?

Heb jij het idee dat je iedere dag bewust geniet van jouw droomleven of ‘doe je maar wat’?

Gestuurd door de sleur en de verplichtingen.

Niets mis met sleur en verplichtingen; laat ik dat voorop stellen. Als ze maar onderdeel zijn van jouw plan.

Van dromen naar leven

Zelf heb ik al jaren de droom om locatie onafhankelijk te leven. Dat ik iedere dag kan kiezen waar ik wil werken.

Die keuzevrijheid is voor mij ultieme vrijheid.

En de reden dat ik deze week een aantal lastige keuzes heb gemaakt.

Zo ga ik stoppen met Fitcamp in groepen geven. Terwijl dit 6 jaar lang mijn leven is geweest en echt een droom ‘ baan’ is.

Ik heb zoveel leuke mensen begeleid naar prachtige doelen; dat geef je niet zomaar op.

Alleen; die groepslessen maakten mij niet locatie onafhankelijk. Ik kon niet reizen (met onze camper) wanneer ik wilde.

Ik was niet zo flexibel als ik wilde zijn. Ik bleef dromen. Maar ik wilde mijn droom beleven.

Moeilijke keuzen brengen een makkelijk leven

De beslissing om Fitcamp te stoppen is een van de moeilijkste beslissingen in mijn leven geweest.

En toch voelde ik een enorme opluchting vanaf het moment dat ik het had gedeeld met mijn lieve klanten.

Mijn leven wordt makkelijker als ik moeilijke keuzes maak.

Net zo goed als jouw leven makkelijker wordt als jij moeilijke keuzes maakt.

Die zijn niet leuk. Maar ze zijn doeltreffend en verlichtend.

Toekomst

Mijn toekomst is aan mij. Hij ligt nog helemaal open. Ik weet waar ik heen wil.

De weg daarnaartoe is nog bespreekbaar en deels open.

Training en coaching geven zal een groot deel van mijn leven in beslag blijven nemen; het proces van verandering van iemand mee mogen maken is nu eenmaal het mooiste wat er is.

Mijn coaching zal meer individueel worden, zoals het programma Personal Coaching.

Daarnaast zal ik ‘mijn ballen uit m’n broek werken’ om mijn andere bedrijf MyGymAnywhere op de wereldkaart te zetten.

Dat is mijn droom; werken aan twee mooie bedrijven. Samen met mijn grote liefde en mijn allerliefste kinderen.

Die droom kan ik beleven doordat ik keuzes maakte die zwaar waren. Dat ik een stap durfde te zetten.

Hulp vragen is stoer

Durf jij de stap te zetten? Door je alleen al af te vragen wat jouw droomleven is? En te onderzoeken wat je daar voor moet doen en laten om dat te bereiken?

Dat traject hoef je niet alleen uit te vinden; hulp vragen is stoer. Het toont lef en kwetsbaarheid.

En die combinatie is wat je nodig hebt om jouw gedroomde leven te gaan beleven.

Maak die moeilijke keuzen; dat maakt jouw leven makkelijker. Echt.

 

Liefs, Liesbeth

 

ps: als je interesse hebt in Personal Coaching; laat het me weten; dan plannen we een gesprek in.

 

 

 

‘Zelluf doen!’

‘Zelf doen!’

Als een kind van ongeveer 1 a 2 jaar dat 24/7 roept, zijn we daar als ouder allemaal megatrots op. Het kind toont initiatief, leert door fouten te maken en geeft ons de kans bij te sturen

Wanneer een volwassene tegen mij zegt dat hij het ‘allemaal wel zelf kan’, hoop ik altijd dat die persoon inziet, dat het mét de juiste bijsturing zoveel effectiever doeltreffend zal zijn.

Kracht of zwaktebod?

De een ervaart het inroepen van hulp als een teken van kracht. De ander, het merendeel, denk dat het gezien wordt als zwaktebod. Of in ieder geval, ervaart hij het zelf zo. Het gevoel het niet alleen te kunnen en dat te erkennen, is voor veel mensen een gevoel van zwakte.

Persoonlijk denk ik dat we onszelf moeten zien als dat kind. Je probeert het eerst zelf, maakt fouten, wordt bijgestuurd en gaat verder. Mocht het nu nog niet naar wens verlopen, dan is het moment dat normaal een ouder wat leidender zal worden.

Als volwassene is dat bij uitstek een goed moment om hulp in te schakelen.

Wees open 

Erkennen dat de geschiedenis zich aan het herhalen is, vind ik een heel krachtig moment.

Wanneer jij zelf inziet dat er geen schot in de zaak zit, heb je een bewustwordingslevel waarmee je de wereld kunt veroveren.

Met de juiste hulp. Je hoeft namelijk niet alles zelf te kunnen.

Wees open over welke hulp je nodig hebt. Dit kan praktische invulling van jouw plan naar jouw doel zijn, maar ook een ‘stok achter de deur’, een structuur die bij jou past of zelfs het doel kan mede bepaald worden door een derde.

Hoe eerlijker jij naar jouzelf bent, hoe meer resultaat jij gaat behalen.

Bedenk je eens hoeveel negatieve tijd het je reeds heeft gekost om jouw doel (niet) te behalen.

Bedenk je eens hoeveel positieve gevoelens het je op zal leveren als jij jouw doel wel gaat behalen.

Tijd is schaars en komt nooit meer terug.

Benut jouw tijd en crush dat doel.

Want zelfs als je het onder toeziend oog van hulp doet, is het nog steeds Joúw doel en jouw succes.

Geniet van jouw weekend en denk eens na of je hulp wenst.

Misschien is het Personal Coaching programma wel wat voor jou.

Ik beloof je dat je dan na drie maanden zegt:’ Ik had veel eerder hulp in moeten schakelen…..’

Want tijd is schaars. Geniet ervan!

 

Liefs, Liesbeth

Korte pijn vs lange pijn

Pijn is fijn

Laten we eerlijk zijn; pijn is helemaal niet fijn.

Pijn is stom en doet zeer.

Wanneer we het over ‘doelen behalen pijn’ hebben, is het vaak wel zo dat het ná de pijn fijn wordt.

Het overwinnen van een knelpunt lijkt een gelukzalig gevoel en voldoening met zich mee te brengen.

Hier heb ik het dus over ‘korte’ pijn.

 

Wanneer je niet bereid bent korte pijn te lijden, zul je moeten accepteren dat je lange pijn voor je kiezen krijgt.

Daarmee bedoel ik dat je de confrontatie even met jouzelf aan moet gaan.

Je zult die korte pijn op moeten zoeken. Wanneer je een doel wilt behalen, moet je ‘even’ door de zure appel heen bijten.

Onthoud dat je je bevrijd zult voelen als je erkent dat je nog niet bent waar je wilt zijn.

Dat je je bevrijd zult voelen als je hand in eigen boezem steekt en verantwoordelijkheid neemt voor jouw eigen leven.

Die pijn is maar heel even.

Wanneer je deze korte pijn niet aangaat, zul je achtervolgd blijven door het niet behalen van jouw doel. Die pijn is levenslang.

 

Kies jouw pijn

Denk na wat je liever hebt: korte of lange pijn? Pas hier jouw acties op aan.

De pijn is namelijk onvermijdelijk. De keuze welke het wordt, die is aan jou.

 

Liefs, Liesbeth