Eten en overeten vs. denken en overdenken

Eten en denken. Het is een combinatie die heel vaak misgaat en soms net of beiden een andere taal spreken. We weten vaak heel goed wat we (zouden) moeten eten en toch gaat er nog wel eens ergens iets mis.

Wat is dat? Denken we dan niet na? Gebruiken we ons verstand dan helemaal niet op de momenten dat we het nodig hebben? Of overdenken we onze situatie en maken we het een stuk lastiger dan nodig? In mijn optiek: een combinatie van beiden.

Ik ga jullie proberen mee te nemen in mijn overtuiging (mindset) en op welke wijze ik dat dagelijks in de praktijk breng (mindcontrole) en probeer mijn klanten dit te laten doen.

Mijn dagelijkse werk is het begeleiden van mensen die graag fysiek fitter willen worden. Uit persoonlijke ervaring weet ik dat dit slechts een gevolg is van een betere controle over onze gedachten en overtuiging.

Stap 1

Vaak hebben we in eerste instantie een esthetisch doel: we willen graag een paar kilo afvallen. Op de tweede plek komt vaak een algeheel fitter gevoel wat wenselijk of noodzakelijk is.  De eerste stap is vaak doodeng; contact opnemen met iemand waarvan jij denkt dat die persoon jou kan helpen bij het bereiken van jouw doel. Wanneer je bij de juiste terecht bent gekomen, zul je het idee hebben dat je die stap al veel eerder had moeten maken en het lang niet zo eng was, als het leek.

Ik refereer eigenlijk aan een situatie dat je hulp hebt ingeschakeld, omdat ik van mening ben dat je dat, in ieder geval een periode, zou moeten doen. Er is zoveel informatie op de markt, waardoor je als ‘onwetende’ de bomen door het bos makkelijk kwijt kunt raken. En als ik heel eerlijk ben: het is zo simpel als wat. Zodra je het idee hebt dat je ‘ingewikkeld’ moet gaan doen, dan heb je niet de juiste om hulp gevraagd. Het is namelijk een super eenvoudige weg: jij hebt een doel. Daar maak je samen een plan voor, wat op lange termijn in jouw leven te passen is. Jij houdt je aan dat plan. Thats it.

En toch, toch, gaat het nog wel eens mis. En dat mag. En dat gaat gebeuren. Denk vooral niet dat dit niet gaat gebeuren.

Je bent in een ‘onwenselijk’ situatie belandt door een langere periode bepaalde gewoonten erop na te houden. De grootste en enige stap die je hoeft te maken is het aanpassen van die gewoonten. Echter, dan dien je een goed en behapbaar (leuke woordspeling als het om eten gaat…;-) ) plan te hebben waar jij je je in kunt vinden.

Crashdieten behoren, naar mijn mening, nooit in zo’n plan. De kans dat je weer gaat doen wat je altijd deed voordat je dat dieet startte, is 100%. Met als gevolg dat je ook weer het resultaat gaat krijgen wat jou ertoe deed besluiten überhaupt te starten met dat dieet. En dat wil je niet.

Wat je wel wilt, is een situatie waarin jij zelf in controle bent over jouw acties. Dat jij bewust bent van jouw keuzen en dat die keuzen ertoe leiden dat jij een algeheel gelukkiger gevoel krijgt. Een gelukkiger gevoel omdat jij trots wordt op jouzelf door de repetitie van het maken van de juiste keuzen en het resultaat wat je hiermee, fysiek, behaalt.

Ervan uitgaande dat je een plan hebt wat je langdurig kunt inpassen in jouw leven, wil ik je erop wijzen dat je nog steeds wel eens van dat plan af zult wijken. In ieder geval in het begin. Later zullen die ‘afwijkingen’ keuzen zijn die jij zelf maakt. En dus part of the plan.

In het begin in het niet prettig wanneer je van jouw spoor afdwaalt. Jouw eigenwaarde knapt daar niet van op, de motivatie zakt in jouw schoenen en het ‘zie je wel; dit werkt ook niet’-gehalte stijgt exponentieel. Maar of dat terecht is. Dat dien je jouzelf af te vragen. Ik weet het antwoord al. Dat is niet terecht.

Wat je eigenlijk tegen jouzelf zegt is:’ maakt het uit joh; je maakt een klein foutje, maak er nu maar een drama van’. Zie dit eens in perspectief: we kennen allemaal de situatie dat je jouw kleine teen stoot tegen een tafel. Dat doet vreselijk pijn. De eerste seconden moet vooral niemand even tegen jou praten, want je bent aan het overleven. Je probeert de pijn te verdragen en weet dat die pijn zal zakken als je even wacht en overleeft.

Wat je niet doet na het stoten van jouw teen: met jouw hele voet zo hard tegen de tafel schoppen, tot jouw enkel is gebroken. Dat zou namelijk dom en onhandig zijn. Onnodig bovendien.

En dit is dus exact wat er gebeurt als je, na een kleine misstap,  de handdoek in de ring gooit als het gaat om jouw plan en voornemens en uitsluitend maaltijden gaat eten die niet bijdragen aan jouw doel.  Zonde en onnodig.

Geen quick fix

Het afleren van een oude gewoonte is niet makkelijk en niet in een korte periode te behalen. Daarnaast het aanwennen van nieuwe gewoonten. We kunnen niet verwachten dat dit in no-time is gefixt. Wanneer je dit van tevoren weet en accepteert, zul je de ‘misstappen’ gaan zien als informatie. Informatie over jouzelf. Op welke momenten maak je die keuzes? Welk gevoel geeft het jou? Is dit een wederkerend issue? Kan een andere dagindeling daarbij helpen? Hoe zou het te voorkomen zijn?

Dit is belangrijke informatie welke je meeneemt op jouw weg naar jouw nieuwe gewoonten.

Ieder voornemen start vanuit een wens. Die wens moet een overtuiging worden en daar dien je naar te handelen. Maar net als een kleuter die wil leren fietsen (dat wil ie heel graag), zul je vallen en weer opstaan. Er is geen kleuter die na een val zei:’ nou, laat maar hoor; ik leer dit nooit….’ Ze gingen gewoon, inclusief blauwe plekken van het vallen, rustig door met oefenen. Tot het een gewoonte was die zij nooit meer gingen verleren.

Maar wij denken teveel na. Wij denken dat we dit varkentje wel ‘even’ kunnen wassen. We zien resultaten van anderen en denken dit even te gaan doen. Omdat we het NU willen. Maar er is geen shortcut. Dat moet je ook niet willen. Je moet gaan voor een blijvend veranderde situatie. Waar je niet meer over na hoeft te denken.

Net zoals je nu niet nadenkt over jouw huidige gewoonten; die doe je gewoon. Maar je hebt er jaren over gedaan om ze te leren. Vergeet dat niet voor het gemak.

De kracht van herhaling

Het ‘geheim’ van het aanwennen van nieuwe gewoonten is herhaling. Net als bij de kleuter. Oefenen tot je het kunt. Tot je het eigen hebt gemaakt. En dat hoeft niet zonder fouten. Maar zie ‘het vallen’ niet als fout. Zie het als informatie. En met informatie kun je iets. Lees: moet je iets. Je moet die informatie benutten om wijzer te worden van jouw valkuilen. Gaat je steeds te snel met fietsen? Dan ga je wat langzamer. Beweeg je jouw stuur teveel waardoor je valt; de kleuter zou je het advies geven minder te bewegen met haar armen. Kijk je teveel om jou heen tijdens de weg? Je zou jouw kleuter zeggen dat ze moet focussen.  Je gebruikt de informatie om te verbeteren.

Doe dat met jouzelf ook. Heb je de neiging te gaan snaaien aan het einde van de dag; zorg dat er iets klaarstaat wat je kunt eten. Voorkom dat snaai moment. Ga wandelen, eet wat later jouw lunch indien mogelijk. Bijvoorbeeld. Is een reep chocola niet meer veilig wanneer je een stukje ervan nam? Haal het niet eens in huis. Vraag jouzelf af hoe lekker je dat ene stukje vindt, als het bij een stukje moet blijven. 

Hou jouw stappen en overzicht klein; focus op wat je NU kunt doen om jouw doel te bereiken. Bekijk het dag voor dag. Denk niet teveel vooruit. Denk niet in termen als ‘ nu mag ik heel veel maanden niks lekkers’. Want dat is onwaar. Dat mag je wel. Zodra je daar niet meer van afhankelijk bent. Zodra je jouw oude gewoonten hebt vervangen voor nieuwe en deze onnadenkend plaatsvinden. Dan is er echt weer ruimte voor ‘chats and treats’. Nu nog even niet. 

Overdenken is een grote vijand. We kunnen alles nog zo mooi bedenken, als we er niet naar acteren is het zinloos en brengt het ons nergens.

Het is aan onszelf om controle te krijgen over onze acties. Want alleen actie en geduld waren de ontbrekende factoren toen je een vorige keer ‘faalde’. 

Stop gewoon niet tot je bent waar je wilt zijn; geef jouzelf de tijd en wees lief. Be kind but humble.

Doe wat je moet doen; in eerste instantie even met beperkende kaders. Zodra je dat eigen hebt gemaakt, mogen de teugels wat vieren. Dan ben je zelf in staat de juiste keuzes te maken. Keuzes die jouw geluk zullen brengen. Geloof me. Ook jij kunt het. Geniet van de weg ernaartoe ; dan volgt het resultaat vanzelf.

Liefs, Liesbeth

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *