Hoe kom je nu tot een realistisch voedingsschema?

Wat is er een hoop te zeggen over voeding. En wat wordt er een hoop over gezegd. Zinnig en onzinnig.

Hoe – in hemelsnaam- kunnen we daar uit halen wat voor ons van toepassing is? En met ‘ons’ bedoel ik ’80% van de mensheid die ‘gewoon’ een gezonde balans wil vinden in het voedingspatroon en geen topsport carrière ambieert’.

Wanneer je sportspecifieke doelen hebt, gelden er soms namelijk wel eens andere regels. Of in ieder geval regels waar NIET vanaf geweken mag worden. Het doel staat bij sporters ten alle tijden boven de weg daarnaartoe. Het maakt niet uit hoe ze er komen, als ze er maar komen.

Voor ons is dat anders. In mijn ogen staat bij ons de weg naar het doel, boven het doel. 

Laat ik dat even toelichten. We leven maar een keer op deze leuke aardkloot. We zijn maar een aantal jaar ‘bewust’. Daar bedoel ik de periode tussen ongeveer 20-65 jaar mee. Dat is de periode dat we ons bewust zijn van ons welzijn. We hebben de wereld aan onze voeten liggen en willen dat in de beste versie van onszelf benutten. 

Dan moeten we zorgen dat we die periode niet verzieken met nare gevoelens over onszelf, bijzondere relaties met voedsel gaan kweken of een ongelukkig leven leiden door de offers die gebracht moeten worden om dat Heilige Doel te behalen.

De weg naar het behalen van dat doel kan namelijk ook leuk zijn. Dan wordt de weg jouw doel. Je legt jouw geluk niet meer in de handen van de weegschaal, maar in de handen van jouw welzijn. Hoe jij je voelt, de hoeveelheid energie die je hebt, het zelfbeeld wat je creëert en de uitstraling die je hiermee op jouw omgeving bereikt.

Om dat welzijn te bereiken is het zinvol om bewust te zijn van wat je doet. Gezond leven is geen hogere wiskunde. Maar het feit dat het niet moeilijk is, wil niet zeggen dat je het nu al weet. Vergelijk het met tennissen: het feit dat het geen moeilijk spel is en heel goed te leren is, wil niet zeggen dat het niet ‘logisch’ is , dat je wat lessen neemt als je gaat beginnen. Je wordt je dan bewust van de regels, jouw zwakten en sterkten en wat technieken die het spelletje nog leuker maken.

Met voeding is dat niet anders. Gezond eten is niet moeilijk en ook niet vies of gepaard gaande met honger.

Ieder lichaam heeft een onderhoudskcal nodig. Deze hoeveelheid calorieën zorgt ervoor dat jouw lichaam voldoende energie krijgt om alle organen te laten werken en te doen wat je op een dag moet doen. Denk aan jouw werk, beetje gezellig zijn voor jouw gezin en partner en eventuele sportieve activiteiten of hobby’s.

Dat onderhoud is per persoon verschillend. Dat is afhankelijk van jouw leeftijd, gewicht, activiteitsnivo en geslacht. 

Wanneer jouw energietoevoer, dus de voeding die jij eet op een dag, hoger ligt dan jouw onderhoudsnivo, dan kom je aan in gewicht.

Jouw benzinetank stroomt als het ware over. Er gaat teveel energie in. En het wordt niet verbruikt. Deze situatie is voor het grootste deel van de mensheid de actuele status. We eten simpelweg teveel calorieen op een dag.

Wanneer je exact het aantal calorieën van jouw onderhoudsaantal eet op een dag, blijf je zoals je bent. Je verbruikt precies hetzelfde als wat je inneemt. Dit is de ideale situatie als je op het gewenste gewicht/lichaamssamenstelling bent.

Op het moment dat je gewicht wilt verliezen, dien je onder die onderhoudscalorieen te gaan eten. Dan verbruik je meer dan je inneemt en val je dus af. Kon dit maar ook met een auto als voorbeeld gebruikt worden. Dat zou betekenen dat je niet steeds weer hoeft te tanken…. 😉

De meeste mensen wensen gewichtsafname. Dan gaan we ons dus richten op een energietekort. We gaan minder eten dan we verbruiken.

Ook daar zijn verschillende manieren. Stel dat jouw onderhoud 2000 kcal per dag is. Dan kun je een lekker groot tekort creëren door maar 1000 kcal per dag te eten. Dan gaat het afvallen lekker snel. Dat klopt. Maar vergeet niet dat in een groot tekort leven niet grappig is. Je komt nl aanzienlijke energie tekort. Dit resulteert in vermoeidheid, sacherijnig worden, vergeetachtigheid etc. Dit is maar een korte periode vol te houden. Dit is wat de zogenaamde crashdieten doen. Dat is een paar weken leuk (niet leuk!!) en dan ben je het vreselijk zat en is de kans op compensatiegedrag heel groot.

Dat je van jouzelf nu wel die zak chips ‘hebt verdiend’. Omdat je ten slotte een paar weken zo jouw best hebt gedaan. Door dit compensatiegedrag zul je snel weer in een calorieoverschot raken met als gevolg dat je weer aan gaat komen. Zonde van die weken afzien dus.

Zelfs als je geen compensatie gedrag gaat vertonen na een periode van een groot tekort, is het heel aannemelijk dat je weer terug gaat naar jouw ‘oude gewoonten’. De gewoonten die je had voor je die paar weken ging crashen. Wanneer je gaat doen wat je altijd deed, krijg je het resultaat wat je altijd had. Lees dit nog eens na. Dat was dus dat resultaat wat jou deed besluiten een paar weken jouzelf ‘uit te hongeren’. Dat was dus geen gewenst resultaat.

Wat gaan we dus beter doen; in een kleiner tekort leven. Dan duurt het inderdaad langer voor we ons doel hebben bereikt. Maar we gaan ondertussen leren welke aanpassing we blijvend kunnen toepassen op ons voedingspatroon zodat we niet weer terugvallen in ons oude patroon.

Welk onderhoud je hebt, daar hoef jij je niet druk om te maken. Dat heb ik berekend en in jouw schema verwerkt. Ik wil voeding juist simpel houden voor jullie en we gaan samen testen welke dagindeling het beste bij jou leven past en welke je dan 80% van de tijd kunt aanhouden. De overige 20% van de tijd zul je daar buiten gaan. Genieten van het lekkere (slechtere) voedsel wat het leven te bieden heeft. De weg moest leuk zijn, weet je nog.

De voeding die je krijgt bestaat uit macro-nutritienten. Vetten, eiwitten en koolhydraten. Vetten en koolhydraten zijn energiebronnen voor jouw lichaam. Waarbij koolhydraten de voornaamste hierin is. Eiwitten zijn de bouwstenen van jouw lijf. Het volledig uitsluiten van een van deze groepen is ongewenst en onnodig. Er is niet 1 productgroep waar je zwaarder van wordt. Het is een optelsom van alles wat je eet op een dag. Je kunt dus theoretisch afvallen op M&M’s en aankomen op sla. Zolang de calorieën daartoe leiden.

Daarnaast hebben we ook te maken met de micro-nutritienten die de macro’s bevatten. De vitaminen. We hebben alle groepen nodig. We kunnen wel bewuste en effectieve keuzes maken tussen welke producten we uit de verschillende groepen kiezen. En de hoeveelheden.

En dat gaan jullie ervaren. En testen. Onder begeleiding. En dan kies je voortaan zelf het juiste. Want voeding is heel zinnig en lekker. En veel ‘mythes’ zijn onzin.  Daar doen we niet aan mee. 🙂

We gaan een zinvol invulling van de dagelijks beschikbare calorie maken, zodat je je lekker voelt en vrolijk richting het doel gaat!

Wil jij ook mijn hulp hierin; mail me even via info@fabuloustraining.nl.

 

Liefs, Lies

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *