Regie versus cast

De beste films hebben de beste regisseurs en castleden.
De een kan niet zonder de ander.

De regisseur heeft goede castleden nodig om zijn verhaal goed te vertalen in beelden.
Een goed acteur zal de voorkeur geven aan een film welke wordt geregisseerd door een goede regis​​​​seur.

Op een ander level geldt dit bovenstaand ook voor jouw leven: je hebt zowel goede castleden als een goede regie nodig.
Ik noem het een ‘ander’ level, omdat ik van mening ben dat het om dit niveau gaat in life.
Leven
Wanneer je de betekenis van ‘leven opzoekt, kom je tot veel verschillende toelichtingen.
​’Leven’ heeft veel verschillende betekenissen. Het komt er echter steeds op neer dat het een dynamisch proces/wezen is wat in staat is ‘te reageren op de omgeving’.

Ondanks dat ik geen kennis heb van de filmwereld (wel ooit een hoofdrol gehad in serie ‘Achter gesloten deuren’ tho…… ;-)), kan ik mij zo voorstellen dat juist de invulling van die reacties op omgevingen een film maakt of breekt.

Wanneer die reacties emotie-loos zijn, zal niemand de film afkijken of aanraden bij zijn of haar vriendjes en vriendinnetjes.
Wanneer de emoties te heftig aanwezig zijn waardoor het ‘ongeloofwaardig’ wordt, hoeft de schrijver ook geen kaskraker te verwachten.

Het is aan de regie om dit in goede banen te leiden. Te sturen dat de cast de juiste keuzes maakt en de juiste reacties op de omgeving laat zien.

In een film kan alles. Los van het doel een succes te behalen of niet. Alles kan. Niets is te gek. Hooguit zal ‘men’ er wat van vinden.

In het echte leven ervaren we niet altijd dat ‘alles kan’. We leven ons leven.
​Niets meer, niet minder. We doen wat we moeten doen.
​Weinig heftige emoties in de vorm van heftige positieve of negatieve gebeurtenissen maken het vaak net even wat eenvoudiger en controleerbaarder.

Maar wacht eens even: kenmerkte Leven zich niet door ‘het in staat zijn te reageren op de omgeving’?
En ‘reageren’ is niet uitsluitend ‘aanpassen’.  
​Net zo min als het uitsluitend ‘demonstreren tegen’ is.

Die ‘omgeving’ lijkt soms de regie overgenomen te hebben van het leven van veel mensen.
Zij zijn zelf nog slechts ‘castleden’. Ze voeren de taken uit waarvan ze vermoeden dat de regie (de omgeving) die van hen verwacht.
Zonder heftige emoties , want dat is makkelijker. Het confronteert niet. Het kabbelt.

Een film onder deze omstandigheden zou je omschrijven als ‘mega saai’, ‘niet doorheen te komen’ of ‘geen aanrader’.
Stel jouzelf de vraag
Vraag jij jouzelf wel eens af of jij de regie over jouw eigen leven hebt? Of dat jij slechts een cast-lid bent?
En wat doet dat met je?
Het kan zomaar zijn dat jij geen regisseur bent. Dat je graag geregisseerd wordt.​​​​​​
Dan is er niets aan de hand.

Mocht jij wel de regie over jouw eigen leven willen hebben, jouw eigen ‘kaskraker’ willen bewerkstelligen, dan raad ik je aan even tijd te nemen om terug te komen in die regisseurs-stoel. En jouw eigen reactie op de omgeving weer te gaan sturen.

Castleden kun je zelf kiezen; kies diegene die het beste passen in jouw verhaal. Die mensen die jouw hart sneller laten kloppen, die jou naar een hoger level helpen. Kies de cast in jouw leven die jou gaan helpen de beste versie van jouzelf te worden.

Op die manier zul je de mooiste ‘pro-actie’ op jouw omgeving worden: die van Inspirator. Je zult mensen ​​​​​​​inspireren hetzelfde te doen als jij: regie terugpakken over hun eigen leven.
En geloof me: er is weinig mooiers dan (een klein) aandeel hebben in het overnemen van de regie door een (voorheen getergd) cast-lid​.
​De emoties die dan vrijkomen, behoeven geen ondertiteling.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​
Liefs,
Liesbeth

ps als je wilt dat ik jou help met het terugpakken van de regie in jouw leven; mail me even. Dan bespreken we samen op welke wijze we dat kunnen invullen. Dat bepaal ik niet, want jij bent de regisseur. Ik ben slechts een castlid en zou vol trots meespelen in jouw verhaal…. :-)​​
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *