Rust, Reinheid & Regelmaat

Als jonge moeder word je ermee doodgegooid: de drie R’en. Rust. Reinheid. Regelmaat.
Ieder boek staat er vol mee. En op gezette tijden mag je je op het consultatieburo komen verantwoorden of jij je er wel aan hebt gehouden met joúw baby.

Het voelde voor mij als een verplichting. De druk van dat alwetende mens bij het consultatieburo maakte mij nerveus als jonge moeder.
Ik twijfelde aan alles.
Ik wilde geen vaste patronen; ik wilde gewoon lekker genieten van mijn baby.



Proberen is leren
En toch ging ik soms, alleen omdat zij dat wilde, proberen structuur aan te brengen in mijn dagen met mijn kleine meisje.
Ik maakte haar op vaste tijden wakker, gaf haar op vaste tijden eten, ging op vaste tijden met haar wandelen en speelde op vaste tijden met haar.
Dat vond ik in het begin heel erg lastig: het ging zo tegen mijn natuur in.

Ik wilde me vrij voelen met mijn kind; het was míjn kind.

En toch merkte ik op dag 2 al wat structuur met mijn baby (en dus met mij) deed: het gaf rust.

Structureren is excelleren
Vanaf het moment dat ik structuur aanbracht in haar en mijn leven, liep alles beter.
Ik had rust als ze sliep. Ik had lol als ze wakker was en ik wist wanneer ze honger had.

En als ik heel eerlijk ben; dat ‘gestructureer ‘ heeft mij de afgelopen jaren heel vaak naar een hoger nivo gebracht.
Of dit nu in mijn training was, in mijn werk of in mijn dagelijkse dagindeling: structuren laat je excelleren.

Prikkels negeren
In deze o-zo-moderne tijd worden we overprikkeld. Er is simpelweg geen moment meer dat je geoorloofd ‘dom’ voor je uit kunt staren. Er is altijd wel een telefoon die piept, een appje wat binnenkomt, iemand die ‘een goed idee heeft’ of een hete adem die je in jouw nek voelt.

Als je iemand vraagt hoe die persoon ontspant, kun je zomaar het antwoord krijgen: ‘ Oh dat doe ik door na mn werk als een speer te gaan eten en dan door te racen naar Yoga…’.

Klinkt mij niet echt als ontspannen.

Hoe negeer je die prikkels? Door planmatig te structureren.
Je weet nu waar je nu staat en waar je naartoe wilt.

Jij bepaalt wat je moet doen om jouw doel te bereiken.
Jij bepaalt wanneer je dat gaat doen.
Jij bepaalt met wie je dat gaat doen.
Jij bepaalt hoe lang je dat gaat doen.
Jij bepaalt welke afleidingen je toestaat. Denk aan telefoon op stil, schermtijd beperken, mail niet meer op phone ontvangen, signalen uitzetten van binnenkomende mail etc.
Jij bent in charge. Over alles.

Maak een plan voor de komende drie dagen door bovenstaande vragen te beantwoorden.
Maak dit plan per tijdsblok van een uur. Dus, schrijf voor jouzelf per dag en per uur uit wat je gaat doen. En doe dat.

En vertel mij dan eens hoe je je daarbij voelde. En hoeveel werk je hebt verzet. En welke stappen je hebt gezet naar jouw doel.

Ik weet zeker dat als jij je aan jouw plan houdt, dat je er komt.
En ook nog eens retetrots bent op jouzelf.



Liefs, Liesbeth

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *